× Informasjon om nettsiden Kontakt eier av nettsiden Blogg Innlogging Psykologregistrering

Ortoreksi

Ortoreksi – en sykdom?

Å være overdrevent opptatt av sunn mat
har blitt kalt ”ortoreksia nervosa”. Den
foreslåtte og potensielt livstruende
spiseforstyrrelsen omtales stadig i
dagspressen, men det finnes lite
forskningsdata om tilstanden.
Ortoreksi, ble første gang beskrevet i
1997 av dr. Steven Bratman. Han
definerte da ortoreksi som å være sykelig
opptatt av sunn mat, noe som blant
annet kan føre til strenge dietter,
underernæring og sosial isolasjon.
Det foreligger ingen offisielle
retningslinjer for å diagnostisere
tilstanden. Ortoreksi er per i dag heller
ikke er en anerkjent diagnose.

Selv om ortoreksi ikke er en offisiell diagnose er min erfaring at pasienter som er sykelig opptatt av sunn man kan få hjelp av psykologisk behandling. Psykologisk terapi som fungerer for å behandle OCD, (F42, obsessiv-kompulsiv lidelse (tvangslidelse)), fungerer også for mange av disse pasienten. Dessuten hjelper det nesten alltid å arbeide med selvfølelsen til slike pasienter. Hvis pasienten erkjenner at det er tankemønstre fremfor matinntak som påvirker humøret vil livsstil ofte normaliseres.

Den amerikanske diagnostiske manualen DSM-IV påpeker at en psykiatrisk lidelse må ha forårsaket, og fortsette å forårsake signifikant ubehag eller negative konsekvenser i ulike deler av en persons liv. Nåværende forskning på ortoreksi har ikke tatt høyde for dette kravet. Ortoreksi kan derfor ikke ansees som en psykiatrisk lidelse på nåværende tidspunkt.

[Hans-Petter Karstad]